Drop tanken om Metro til Brønshøj & Omegn…
Debat_web-e1629811267109.png
KRONIK

Der har på det sidste været en del skriveri om eventuelt, at få etableret en metro-linje til Brønshøj. Fx i BHA af 7-7.

Især har folk der er medlemmer af BR givet deres mening til kende, jo nok fordi vi skal have kommune-valg 16-11.

Efter min mening bør man slå den tanke ud af hovedet. Der er ingen reel vilje til et sådant projekt, hvilket man allerede kunne konstatere da den sidst udførte ”metro-ring-bane” skulle projekteres. Det var oppe, at vende, at når nu der skulle bygges en station ved Nørrebro Station, kunne det være en god ide at bygge et særligt ”kammer” der ville gøre det lettere og billigere en dag at bygge en Metro til Brønshøj. Det blev nedstemt med flyvende faner i BR, bl.a. med stemmer fra A.

At bygge Metro er også uforholdsmæssigt dyrt. En afledt effekt er også dyrere boliger i København, grundet de opskruede priser By & Havn tager for byggegrunde – som det hedder sig skal betale metroen. Transport over jorden kan sagtens erstatte en Metro, og etablering af en sporvejslinje på Frederikssundsvej, fx fra Kongens Nytorv til Herlev Hospital ville være et oplagt alternativ.

Der er dem der mener, at det næsten er en naturgiven ting, at der skal en Metro til Brønshøj, blot fordi der nu er kommet Metro andre steder under byen. Det er, selvfølgelig, ikke i sig selv et argument der holder vand. Der er også politikere der mener, at en sporvejslinje(… det nogen foretrækker at kalde ”en letbane”): ”… støjer og tager en masse plads fra andre trafikanter”(Jakob Næsager). Samme politiker mener minsandten også, at hvis der skulle komme en sporvognslinje vil det blive nødvendigt med et hegn langs skinnerne på Frederikssundsvej. Nu er det jo sådan, at der faktisk frem til 1972 kørte sporvogne på strækningen, ganske vist med en mindre mængde bil-trafik, men når vogntogene ikke bruger skinnerne/vejarealet er der jo ikke noget i vejen for, at det kan bruges af biler. Den vil derfor ikke: ”…tage en masse plads fra andre trafikanter.”

I Århus kører det jo nu, efter nogle indkøringsvanskeligheder, en sporvognslinje, selv inde i bymidten. Det kunne, helt en passant, også være interessant at høre hvilke ”kommunale bygninger” Jakob Næsager vil sælge for at finansiere en evt. Metro.

På kort sigt kunne politikerne på Rådhuset tilbagerulle nogle af de besparelser på linje 350S der har gjort en ellers effektiv og hurtig forbindelse til indre by, temmelig sølle som det er pt. Før var der et minutinterval på 6-8 minutter, nu er det ca.16 min, og bussen kører kun til Nørreport. Man kunne også forlænge den til Kongens Nytorv, hvor der er mange kulturinstitutioner, Nyhavn og indkøbsmuligheder der ligger lige for.

Et lille ”PS” her til sidst: … det kunne være spændende at høre argumenter fra de BR-medlemmer der har stemt for, at der igen skal køres racerløb om Den Gamle Dyrskueplads på Bellahøj, til stor gene for de omkringboende og til stor ulempe for trafik ind & ud af byen. Mig bekendt er det ikke el-biler det drejer sig om, og de både støjer og ”møger”. En rendyrket skandalesag af de rigtigt store…!

 

1 kommentar om “Drop tanken om Metro til Brønshøj & Omegn…”

  1. Jeppe siger:

    En metro til Brønshoj og området (Inl hospitalet) ville fremtidssikre området, hvilket giver lavere pendeltider og bedre forbindelser, hvilket tilskynder folk til at komme af vejen.

    En sporvogn eller bus er næsten den samme tidsplan som nu, dens næsten / ingen forbedring, så færre stoppesteder end bus, samme trafikanter, da der ikke er nogen forbedring og mindre tilgængelig vej / plads … hmmm god idé. /s

    Desuden nævner du omkostninger til hvorfor vi skal droppe ideen?

    Tænk på dette, City ring har stationer inden for mindre end 5 minutters gang fra hinanden?
    Fx. Axel mollers og Frederiksberg C.

    Ingen klagede over, at det er spild af penge? at FRB C ville have været nok?

    Hvorfor tælles øre pludselig, når det er brønshoj og område? Tæller vi ikke så meget?

    Den nye kunstige ø og den nye Islandsbrygge for rige mennesker som en del af den kan rammes igennem uden ordentlig diskussion, men dette kan ikke engang talt om alvorligt?

    Hvad angår øgede omkostninger, tror jeg, at enhver, der ejer, ville være glad for at få 20-30% ekstra værdi på deres ejendom for at have en reel bytransportløsning.

    P.S
    Hvordan kan reklamer for den kommende letbane allerede være, men op, hvis beslutningen ikke allerede er truffet?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top