Nye venskaber og gode oplevelser

Eleverne var vilde med udsigten over havnen og hele Hamburg. Foto: Privat

Elever fra Husum Skole har skrevet dagbog fra deres oplevelser hos tyske familier i Hamburg-udvekslingen 2018

Husum Skole har nu i fem år haft et udvekslingsprogram med den tyske skole Gymnasium Ohlstedt, der har til huse i det nordlige Hamburg i nabolandet mod syd, Tyskland. Udvekslingen er elever på 7. årgang, som kan ansøge om at komme med blandt de ca. 20 elever, der får tildelt en tysk udvekslingsmakker, som de besøger i Tyskland. En uge bor eleven hos deres tyske værtsfamilie, og når de tyske elever kommer på besøg til Danmark, åbner den danske elevs familie deres hjem og er værtsfamilie her.

Udvekslingen foregår i skrift og tale primært på engelsk, og ud over at opleve sig selv som en kende mere internationale, får eleverne også udvidet deres horisont ved at se, hvordan andre familier er, og de oplever på helt nært hold, hvordan andre unge europæere lever.

Gymnasium Ohlstedt er en internationalt orienteret skole med flere udenlandske udvekslingsprogrammer, og det er deres opfattelse, at udvekslingen bl.a. bidrager til, at folk fra forskellige lande lærer hinanden at kende, så vi opretholder forståelse for hinanden og kan samarbejde, og at det bidrager til, at vi fortsat kan leve side om side i fred og fordragelighed, også i fremtiden.

Det er 20 meget modige elever og familier på begge sider af grænsen, der har taget imod tilbuddet om at være værtsfamilie og udvekslingselev, og det er med både dejlige oplevelser og svære episoder, at erfaringerne fra denne udvekslingstur vil følge eleverne og deres familier fremover.

Fredag
Vi ankom på Københavns Hovedbanegård klokken halv otte, sagde farvel til vores forældre, og så tog vi af sted med toget. Stemningen var høj, for vi var meget spændte på, hvad der skulle ske. I toget hyggede vi med slik og kortspil og efterhånden som vi nærmede os Hamburg steg spændingen. På Hamburg Hovedbanegård modtog de tyske familier os med danske flag, og så tog vi nordpå med hjem til værtsfamilien. Det var en underlig fornemmelse at sige farvel til lærerne og vennerne, ja, alt det man kendte og lige pludselig stod man på bar bund, hos en fremmed familie uden at vide, om de kunne forstå, hvad man sagde, og om de kunne tale engelsk.

Da vi sad i bilen på vej mod deres hus, kunne jeg dårligt nok trække vejret, for det føltes, som om det var en drøm, og at det ikke var virkeligt. Da jeg trådte ind af hoveddøren, ramte virkeligheden mig som et slag i hovedet. Og det er ment på den positive måde. Min værtsfamilie gav mig en julekalender, mit eget værelse, og jeg fik at vide, at jeg måtte stå op, når jeg havde lyst. Efter jeg havde pakket ud, gik jeg nedenunder og snakkede med familien og da var al min tidligere nervøsitet forsvundet som dug for solen.

Så var der ellers dømt hjemmelavede hotdogs til aftensmad og familiehygge på storskærm. Vi så Alene hjemme, og det var vildt sjovt, så vi grinede i evigheder. Da filmen var færdig, var det på hovedet i seng, så man var udhvilet til en fantastisk weekend med mere familiehygge.

Der blev også tid til at gå på juleshopping i Hamburg. Foto: Privat

Lørdag i Tyskland
Da jeg vågnede lørdag morgen lidt over syv, havde jeg en ret mærkelig fornemmelse. Jeg var jo ankommet til Tyskland dagen før og lå i en for mig ny seng i et fremmed værelse.

Min mor og bror var på besøg hos min tante i Hamburg i anledning af min brors fødselsdag, så vi havde aftalt med min tyske værtsfamilie, at de kørte mig derhen. Om eftermiddagen kom moren og min tyske værtssøster og hentede mig, og så kørte vi direkte ind til det sagnomspundne tivoli, “The Dom”, som jeg skulle besøge sammen med en anden dansker fra Husum, hendes værtssøster og en lillesøster. ”The Dom” var på størrelse med Bakken eller måske lidt større. Der var vi i mange timer og mødte nogle andre fra min klasse der også havde taget derhen.

Da vi havde moret os nok, og det var blevet mørkt, besluttede vi os for at tage hjem. Byen Ohlstedt ligger nord for Hamburg som sidste stop på en af U-bahn-linjerne, så det var let at komme hjem: Først med U-banen til Ohlstedt station og derfra videre med bussen.

Søndag i Tivoli
Om søndagen i Hamburg var en god dag. Fra lørdag til søndag overnattede jeg hos min bedste venindes værtsfamilie. Det var et rent held, at både vi og vores værtssøstre var veninder. Efter morgenmaden blev vi hentet af min værtsmor, så vi kunne komme hjem og få noget ordentligt tøj på; vi skulle nemlig videre i skøjtehallen. Min værtsmor kørte os og to andre til skøjtehallen, som var en pænt stor skøjtehal med tribune til venstre side.

Der var rigtig mange mennesker i skøjtehallen, så det var lidt kaotisk, men det gjorde ikke noget. Da vi var færdige med at skøjte, gik vi over til McDonald’s og de fleste af os købte burgere og pomfritter. Dernæst tog vi toget hjem og vi blev kørt det sidste stykke af min værtsmor.

Søndag aften
Min søndag aften i Hamburg var en juleudflugt til midtbyen. Min værtssøster havde lavet en aftale med en fra min klasse og hans værtssøster. Vi mødtes hjemme hos os og min værtsmor kørte os hen til Ohlstedt station. For at komme til centrum skulle vi køre med U1, og efter tre kvarter var vi på Hauptbahnhof (som hovedbanegård hedder på tysk).
Julemarkeder i Tyskland er en stor juletradition.

I Hamburg kan det tydeligt ses, fordi ethvert ledigt gadestrøg har fået opstillet en vogn eller et minihus i træ eller mursten, hvorfra der sælges alverdens ting og mad. Gaderne er fyldt med juledufte, musik, lys og mennesker, ikke mindst, for om søndagen er de fleste butikker i Tyskland lukkede, men julemarkedet holder åbent.

Først gik vi på julemarkedet, men det var koldt udenfor, så vi gik indendørs i stedet, for at få lækre, varme drikke. Videre gik det til Rathausmarkt, som er julemarkedet ved rådhuset, men der var alt for mange mennesker, så vi gik videre mod et kæmpe shoppingcenter. Det var nok det største center, jeg nogensinde har set. På madetagen købte vi burgere og thai-mad. Og da jeg tog den første bid, synes jeg bare, at det var den bedste burger, ever.

Bagefter fandt vi et andet julemarked med færre mennesker, og vi gik fra bod til bod og kiggede på alle de ting, man kunne købe. Derfra gik turen igen mod Ohlstedt, og vi kom hjem og fik aftensmad.

Mandag
Som jeg er vant til hjemmefra, blev jeg vækket om morgenen, og sammen med min tyske værtsbror Len gik jeg ned for at spise morgenmad. Til morgenmad fik vi chokolademysli med mælk. Jeg spiste kun sammen med Len og Lens lillesøster. Derhjemme plejer vi at spise sammen med hinanden: Mig, min mor og min bror, men her spiste kun børnene sammen.

Faren var taget afsted på arbejde, mens moren stadig var derhjemme for at lave madpakker. Til madpakke fik jeg noget frugt og rugbrødsmadder med skinke. Efter morgenmaden gik man bare direkte fra bordet uden at hjælpe med at tage noget fra bordet. Det undrede mig lidt, for hjemme hos mig hjælpes man ad med at rydde op. Vi gjorde os klar og gik så til skole. Der var ca. 10 minutters gang til Gymnasium Ohlstedt, som skolen hedder.

Len viste mig over til biblioteket, hvor danskerne skulle mødes mandag morgen. I den første time skulle den tyske klasse have undervisning, og vi danske udvekslingsgæster blev budt velkommen af de tyske elevers lærere Mr. Zimmermann, Mr. Sandau og skolens ledelse, Sven Callesen og Hendrik Löns, og vi fik en tale om, at skolen er en EU-orienteret skole og at vi som danske udvekslingsgæster var ”ambassadører” for Danmark, og hvilket ansvar det er.

Selvom skolen hedder Gymnasium Ohlstedt, er det ikke som et dansk gymnasium, for i Tyskland vælger man efter 5. klasse, hvilken type skole, man vil videre på i 6. og Gymnasium Ohlstedts elever går derfor i 6.-13. klasse.

Efter velkomsten havde vi “normale” skoletimer med vores tyske udvekslingspartnere. Jeg havde samfundsfag med min tysker. Det var på tysk, og jeg forstod lidt af, hvad deres lærer sagde og fik lov til at være med i en af deres opgaver, hvilket var meget spændende. Dagens tema var, hvad man syntes, at en ideel elevrådsrepræsentants egenskaber skulle være.

Derefter havde vi spansk, som jeg ikke forstod særligt meget af, og fordi de lavede test kunne ens tyske vært ikke oversætte det. Men bagefter havde vi engelsk, hvor hele undervisningen foregik på engelsk og vi (de danske elever) fik lov til at være med i undervisningen og deltage i den, svare på spørgsmål og hjælpe med opgaver.
Alt i alt var dagen ret sjov og spændende, jeg kunne godt lide at se hvordan de havde undervisning, og hvordan deres lærere underviste dem. Klokken halv to ringede klokken og vi kunne gå hjem.

Min tyske værtsbror Len og jeg fulgtes med min ven Anton og hans værtsbror. Da vi kom hjem, sad vi først og slappede af med telefonen, og bagefter spillede vi Fortnite. Da vi var blevet trætte af det, ringede vi til Ilias og Kevin og deres værtsbror Lasse og værtssøster Anila, og vi aftalte at mødes i det store center i Hamburg klokken halv seks. Len og jeg tog bussen derind, og efter at have gået rundt og kigget lidt, fik nogle af os lidt pizza og sodavand.

Undervisningen i Gymnasium Ohlstedt er noget anderledes end den eleverne oplever på Husum Skole. Foto Privat

Tirsdag
Jeg vågnede allerede kvart over seks. Jeg satte med vilje alarmen lidt for tidligt, så jeg stille og roligt kunne gøre mig klar. Min værtsfamilie havde lavet en lille pakkekalender til mig, som var det første jeg åbnede. Vi spiste toast og appelsinjuice hver morgen, hvilket er lidt meget, når man kun er vant til havregryn derhjemme. Vi blev kørt til Ohlstedt station, og tog U-Bahn-linje 1 ind til centrum.

Første stop på turen var det nye koncerthus Elbphilharmonie. Det var et kæmpe koncerthus, der lå lige ved havnen. Vi kom op til toppen via en virkelig lang rulletrappe, med et loft med af prikker glas. Vi gik rundt på en altan, der gik rundt om huset. Der var en fantastisk udsigt ud over vandet og næsten hele Hamborg, både industrihavnen og alle byens tage.

Bagefter tog vi alle hen til nogle “Escape Rooms”, hvor vi i hold skulle samarbejde og løse nogle gåder for at kunne komme ud af et rum inden der var gået en time. Det var alle pengene værd (selvom det ikke var os danskere, der betalte). Mit hold blev låst inde i to fængselsceller, tre i hver celle.

Cellerne stod lige ved siden af så vi kunne tale sammen, og man kunne også udveksle ting, man havde fundet som fx nøgler og koder. Jeg ville ikke havde vidst, at det var en Escape Room-kulisse hvis lærerne ikke havde fortalt det. Vi fik hjælp af en mand, som arbejdede der, vores game master. Han skrev hints til os. Alle vores hints var på engelsk, men det gjorde ikke noget, for vi var jo blevet vant til at tale engelsk. Stemningen var helt i top og nervepirrende hele vejen igennem.

Vores hold var lige ved at slippe ud. Hvis bare vi havde haft 10 minutter igen, så havde vi kunne komme ud. Jeg ville helt sikkert se, om der er en mulighed for, at jeg kan komme i Escape Room næste gang jeg er i Hamborg.

Efter de fælles aktiviteter blev nogle af os inde i byen, hvor vi gik lidt rundt på Spitalerstraβe som er en shoppinggade ligesom Strøget. På shoppinggaden var der også et lille julemarked med en masse hyggelige boder, hvor vi blandt andet købte nogle chokoladeovertrukne jordbær, som smagte rigtig godt. Vi tog toget hjem til Ohlstedt igen, dog med en smule panik undervejs, da vpres tyske værter ikke kunne finde det rigtige tog. Til sidst, med hjælp fra en venlig politibetjent, fandt vi U1.

Da vi kom hjem igen, fik vi besøg af en af mine gode venner og hendes tyske vært, og så spiste vi raclette sammen. Det var en pande, der stod på bordet, og så lavede man maden direkte på den. Jeg havde aldrig prøvet det før, men det var rigtig sjovt at prøve, og det smagte rigtig godt.

20 Elever fra Husum Skole på udflugt til det nye koncerthus Elbphilharmonie. Foto: Privat

Onsdag
Om onsdagen stod vi op og spiste morgenmad. Morgenmaden var ikke så anderledes som den, de fleste spiser i Danmark. Bagefter skulle vi skynde os til den lokale U-bahn-station, som hed Olstedt stationen. Vi fik en papirbillet af vores værtsfamilie til togturen, for i dag skulle danskerne alene på tur.

Vi tog afsted til immigrantmuseet som hed “Ballinstadt“. Ballinstadt var den by i Hamburg, hvor alle de europæere, der immigrerede til USA og Canada i begyndelsen af 1900-tallet engang rejste fra. Man kunne se, hvad de kostede, hvor få ejendele de kunne tage med og hvor stor forskel, der var på 1. klasse (de rige) og 3. klasse (de fattige). Vi lavede nogle lidt svære opgaver, som handlede om udstillingerne på museet, og der var en præmie i vente til dem, der fik flest rigtige.

Da vi havde været på museet, kunne vi spise kebab på Kebabistan med de voksne eller bare gå rundt os selv min. 3 og 3 i midtbyen. Om eftermiddagen tog vi toget hjem igen.

Torsdag
Torsdag tog vi alle sammen, både tyskere og danskere, til et sted, der hedder Miniature Wunderland. Miniature Wonderland er, som navnet antyder, et museum med 15 km modeljernbane, hvor togene kører rundt i bittesmå modeller af mange tyske og europæiske vartegn og landskaber, og der er også en lufthavn med lettende og landende fly. Der var en masse små byer, nogle fyldt med sne og julemænd på tagene og små biler, cykler og mennesker. Det var rigtig sjovt, meget spændende og flot at se. Vores tyske værter viste os rundt og fortalte om de små byer.

Efter vi havde været i Miniature Wonderland, gik vi hen til en ruin af en kirke, Sankt Nikolai kirke, og lavede noget, som de tyske lærere, Mr. Zimmermann og Mr. Sandau kaldte for “Rally”. Det gik ud på, at vi sammen med vores tyske værter skulle rundt og se forskellige seværdigheder i Hamborg. Vi var bl.a. ved det store julemarked ved Rådhuspladsen, hvor vi skulle svare på spørgsmål om det imponerende bygningsværk, Rådhuset.

Det var nogle flotte ting, og det var meget sejt at se.

Min gruppe blev hurtigt færdige, så vi kunne egentligt lave, hvad vi ville indtil vi skulle mødes med lærerne klokken 13. Vi valgte at tage hen til shoppinggaden Neuer Wall. Hvor vi shoppede, indtil vi alle sammen tog toget hjemad igen.

Mange af os stod af på hjemvejen og gik direkte hen til en stor skøjtehal. Der var nogle af os, der også havde været der om søndagen. Selv efter to timers skøjten, begyndte det så småt at gøre ondt i knæene, men det var stadig hyggeligt og meget sjovt. Efter skøjteturen valgte vi at tage bussen hen til et stort center, hvor vi kiggede på ting. Vi sluttede af med at tage til McDonalds, hvor vi fik noget at spise inden vi tog hjem.

Sidste dag; hjemturen
Den sidste dag i Hamburg var kommet. Vi tog kufferter og tasker med til Gymnasium Ohlstedt, hvor formiddagen igen skulle foregå. Først var vi med vores værtstyskere til en time, og bagefter mødtes vi alle, for nu skulle de tyske elever høre lidt om Danmark. Hjemmefra havde vi forberedt små oplæg på engelsk, der handlede om seværdigheder i Danmark og København og om mad og kendte danskere. Bagefter takkede skoleinspektøren Hendrik Löns os for vores besøg, og så rejste alle tyske og danske elever og lærere med toget ind til hovedbanegården. Da tiden kom og vi skulle sige farvel, kom der en underlig stemning over gruppen. Vi sad i togkupeen og så ud på alle vores nye venner, vi vinkede og smilede, og så kom følelserne væltende og en enkelt tåre trillede ned ad kinderne hos mange af os. Det havde været en virkelig dejlig uge med vores nye, tyske venner. Heldigvis går der kun et par måneder før vi ser hinanden igen i Husum.

Med venlig hilsen
Louise, Sif, Johanne, Frede, Clara, Ida, Elvira, Thomas, Emil, Lucas, Lili, Anton, Marie, Mathilde, Kevin, Katya, Selma, Tasneem, Tobias, Ilias, Tine og Maiken, Husum Skole